Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

De nieuwe PEUGEOT 508. De radicale berline met PEUGEOT i-Cockpit

Uitgegeven door Johan Vis • 25 februari 2018 12:10 • Print artikel

De nieuwe PEUGEOT 508 verandert alles. Met de nieuwe lage en compacte constructie, een nieuw, scherper en gespierder exterieurdesign en het spectaculaire interieur met de volledig vernieuwde PEUGEOT i-Cockpit® belooft de nieuwe PEUGEOT 508 een intense rijbeleving. Het voorbeeldige rijgedrag, de nieuwe motoren, de talloze technologische voorzieningen en de hoge kwaliteit maken de nieuwe PEUGEOT 508 tot de wereldwijde vaandeldrager van de gamma-upgrade van het merk.

De nieuwe Peugeot 508. De radicale berline!

”Eindelijk wordt de nieuwe PEUGEOT 508 onthuld! Na het succes van onze laatste grote introducties en ons SUV-offensief met de PEUGEOT 2008, 3008 en 5008, moesten we met een visie komen voor de grote berline van PEUGEOT en dat met eenzelfde ambitie: de markt verrassen met een aanbod dat met de allerbesten kan concurreren. En in het D-segment moeten we het dan opnemen tegen de beste autofabrikanten ter wereld. Meer dan ooit is de nieuwe PEUGEOT 508 een perfecte illustratie van de ambitie die we al jaren hebben: van PEUGEOT de beste high end generalist maken.”

Een nieuw concept in een roerig segment
Na tien jaar lang te zijn gedaald kent de Europese markt van het D-segment, de afgelopen vier jaar een stagnatie. Ondanks de druk door de toename van het aanbod en nieuwe concepten (met name SUV's) is de plotselinge stijging van de verkoop in dit segment vooral te wijten aan het aanbod van premium fabrikanten, dat vaak gevarieerder en uitgesprokener is.
Met die wetenschap in het achterhoofd hadden de ontwerpers van de nieuwe PEUGEOT 508 een duidelijk doel voor ogen: afstappen van de klassieke 4-deurs sedan en toewerken naar een sportiever gelijnde 5-deurs coupé.

Een gedurfd design
“Het design van de nieuwe PEUGEOT 508 is de kroon op een compleet nieuw vormgegeven gamma. Het bevat alle stijlkeuzes die zijn gemaakt en doorgevoerd in onze meest recente concept cars, waaronder de PEUGEOT EXALT en de PEUGEOT INSTINCT. De i-Cockpit® van de nieuwe PEUGEOT 508 is rechtstreeks overgenomen van de concept car EXALT.”

De nieuwe PEUGEOT 508 weet meteen te verrassen door zijn energieke en dynamische voorkomen. De auto is laag (nauwelijks 1,40 m) en onthult carrosserielijnen die het vloeiende en aerodynamische van een coupé hebben..

De voorkant is imposant. De smalle en geblokte grille zit ingesloten tussen de Full LED-koplampen, die rechtstreeks geïnspireerd zijn op de meest recente concept car: de PEUGEOT INSTINCT. Met de leeuw in het midden van de grille en het 508-logo op de neus van de motorkap, is de nieuwe PEUGEOT 508 een eerbetoon aan zijn illustere voorgangers, de PEUGEOT 504 en zijn sportieve en elegante afgeleide: de 504 coupé.
De verticale visuele signatuur van de opaalachtige LED-dagrijverlichting verleent de auto een sterke en exclusieve identiteit. Deze slanke, scherpe getekende verlichting flankeren letterlijk het front, vanaf de koplampen tot aan de luchtinlaten in de bumper.

De vlakke en gedrongen motorkap is zo laag mogelijk geplaatst voor een zo dynamisch mogelijk geheel. Het ontwerp zorgt voor pure lijnen zowel bij voor- als bij zijaanzicht. De bijzondere aandacht voor het ontwerp van de motorkap is normaal gesproken voorbehouden aan auto’s uit de topklasse.
Al deze kenmerken maken de nieuwe PEUGEOT 508 tot een sterke persoonlijkheid en verhogen de perceptie van topklassekwaliteit.

Het zijaanzicht van de nieuwe PEUGEOT 508 laat perfect uitgebalanceerde verhoudingen zien waar duidelijke keuzes voor zijn gemaakt. De daklijn is laag, strak en vloeiend, volgens de stijlcodes van de topklasse. De auto lijkt compact en inderdaad de lengte is beperkt tot 4,75 m. Het ingetogen glasoppervlak verfijnt het silhouet extra en onthult portieren zonder raamstijlen. Het dynamische profiel wordt nergens onderbroken: niet door de klassieke naad van de motorkap, de overgang naar de A-stijl of de raamstijlen van de zijruiten. Naden en spelingen zijn vakkundig tot een minimum beperkt, wielen vullen de wielkasten en een dakantenne ontbreekt (voortaan in de achterruit geïntegreerd). PEUGEOT heeft daarmee al haar knowhow aangewend ten behoeve van esthetiek en kwaliteit.

Aan de achterkant zien we tussen de achterlichten de hoogglans zwarte strook, inmiddels zo kenmerkend voor de achterkant van de nieuwe modellen van PEUGEOT. Wat echter meteen opvalt zijn de driedimensionale Full LED-achterlichten. Ze zijn een directe afgeleide van de oplossingen die werden bedacht voor de meest recente concept cars van PEUGEOT sinds de QUARTZ. Deze lichten branden dag en nacht met een adaptieve intensiteit en zorgen ervoor dat de rode klauwafdrukken zowel recht van achteren als van opzij constant zichtbaar zijn. Ze maken de auto heel herkenbaar, maken indruk en geven een gevoel van zekerheid.

Aan de achterkant is nog een andere origineel aspect van de nieuwe PEUGEOT 508 te zien: de slim geïntegreerde achterklep waarmee stijl en functionaliteit samengaan met optimale toegang tot de bagageruimte met een totale inhoud van 487 liter.

3 vragen aan… Pierre-Paul MATTEI, hoofd Design van de nieuwe PEUGEOT 508

Wat was uw drijfveer bij het tekenen van de nieuwe PEUGEOT 508?
“Onze missie was de ambitie van het project vertalen via het design. En deze ambitie was tweeledig: de gamma-upgrade van het merk tot uitdrukking brengen en ervoor zorgen dat onze auto een rol kan spelen in het veeleisende D-segment. Om de aandacht te trekken, om op te vallen, om zich te onderscheiden van zijn concurrenten moest de nieuwe PEUGEOT 508 unieke en spectaculaire verhoudingen hebben. Bovendien kunnen we door die perfecte verhoudingen voldoen aan de eis van het merk om auto's te ontwerpen die op eenvoudige en subtiele manier sierlijk zijn.“

Welk deel van de auto was het lastigst om uit te werken? Waarom?
“De achterkant bleek het meest complex te zijn, aangezien het dynamische karakter van de auto grotendeels bepaald wordt door het schuin aflopende dak. Omdat de ruimte in het interieur natuurlijk behouden moest blijven en de toegang daartoe binnen de norm van het segment moest blijven, moesten we het ontwerp van de auto op een andere manier benaderen. Daar heeft de plaatwerkafdeling bijvoorbeeld een uiterste inspanning geleverd, en dat zie je vooral aan de forse achterste zijschermen. Dat hadden we nog nooit eerder gedaan, gewoonlijk zie je dit alleen bij sportauto’s. We moesten al onze knowhow over staalbewerking loslaten om tot dit resultaat komen.“

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS