Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

De IndyCar komt met een veel elegantere oplossing dan de Formule 1 met de verschrikkelijk lelijke Halo

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 februari 2018 11:39 • Print artikel

Dit jaar doet de Halo haar intrede in de Formule 1, een controversiŽle beschermingssysteem om het hoofd van de Formule 1-coureur te beschermen. Ondanks dat diverse F1-coureurs en -teams zich tegen het systeem hebben uitgesproken, heeft de FIA de Halo voor dit jaar ingevoerd. In de IndyCar gooien ze het over een andere boeg en testen ze met een windscherm. Tijdens een test werd het scherm op de auto van Scott Dixon bevestigt. Tegenover de aanwezig pers was de coureur gematigd positief over zijn eerste bevindingen. "Er is geen game-stopper", zei de Amerikaan over het scherm. "Het kijkt wat anders door iets wat zo dik is, maar ik dacht dat het een grotere verstoring ging geven, maar daar kwam het niet in de buurt. We reden er wat later mee om te zien wat het ging doen als de zon onderging en toen weer in de nacht."

Indy Car shield




Toch ziet de coureur van Chip Ganessi twee grote effecten van het systeem, een goede en een slechte. "Het rare is hoe rustig het is", legde Dixon uit. "Je hebt geen klappen, de auto voelt erg soepel, het voelt alsof je in een luxe goed geveerde auto rijdt. Maar koeling! We hebben wat koeling nodig, omdat je geen luchtstroom door de auto krijgt."

De Amerikaan wil graag verdere ervaring opdoen met de het windscherm. "Visueel, ik wil zien of ik er wat meer aan kan wennen, omdat het heel anders voelt. Je kijkt door een behoorlijk substantiŽle hoeveelheid materiaal en het heeft wat tijd nodig voor je ogen om er aan te wennen. Hoe langer je er mee rijdt, hoe meer je je aanpast. Je hersenen en ogen moeten dat oppikken. We gaan later vanavond zien of het beter wordt."

Op de vraag of er een prisma-effect is reageert Dixon ontkennend. "Nee, nu is het de meeste erge tijd om er mee te rijden, omdat je van compleet verblindend zonlicht bocht 1 ingaat en dan een zwarte transformatie door de bocht hebt. En nee, er was niet echt een deel licht dat je gezichtsbeeld liet verdwijnen. Het helpt misschien een beetje met de schittering, die je normaal door je vizier van je helm krijgt."

Dixon geeft dan ook de suggestie om alle coureurs te laten wennen aan de nieuwe blik uit de cockpit. "Het kan andere jongens op een andere manier beÔnvloeden", aldus de Amerikaan. "Het is iets wat bijna iedereen moet proberen voordat de IndyCar het over de hele breedte gaat implementeren."

Vergeet hem niet! Nog maar 1 dag voor de volgende trekking van de Staatsloterij.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS