Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

Bestaande teams maken zich zorgen om de komst van de autofabrikanten: "Wapenwedloop"

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 augustus 2017 10:31

De bestaande Formule E-teams hebben de organisatoren van het kampioenschap gevraagd om niet van de ingeslagen technische weg af te wijken, nu ook (Formule 1)-fabrikanten naar het kampioenschap komen. De Formule E heeft daarin een stikt pad gevolgd, waarbij de gebieden op het gebied van ontwikkelingen, met name op aerodynamisch gebied, behoorlijk zijn ingeperkt. Mercedes en Porsche hebben recent de komst naar de FE aangekondigd, waar andere fabrikanten Renault, BMW, Audi en Jaguar al actief zijn in het kampioenschap.

Robin Frijns Formula E

“Hoe groter de kosten die in de toekomst kunnen komen, is zeker een zorg”, reageert technisch directeur van Renault Vicnent Gaillardot tegenover het Engelse Autosport. “We moeten de kosten beheersen van een wapenwedloop door de regels, welke geleid worden door de FIA. We willen de ontwikkeling van het chassis, de aerodynamica en de batterij niet openen. Het kampioenschap is nog jong en we moeten voorzichtig zijn, omdat het nog een 'jong kind' is. We moeten echt zorgzaam zijn en wat nieuwe fabrikanten die komen hebben al benadrukt dat zij meer vrijheid willen zien. We moeten op deze gebieden sterk zijn, anders doet het de opkomst van de Formule E pijn.” Een van de grootste angsten is dat de teams uiteindelijk de fabrikanten toestaat om haar eigen batterijen te bouwen, ontwikkelen en leveren en daardoor het veld aangetast wordt.

“Veel mensen onderschatten de complexiteit van de batterij”, reageert Gaillardot. “Williams deed echt goed werk met de eerste batterij. Ja, er was wat kritiek, maar in zijn algemeenheid deden ze fantastisch werk en ik weet zeker dat McLaren ook een fantastische keuze is voor de tweede generatie batterijen. We weten dat sommige fabrikanten openstaan voor een batterijen competitie, maar we moeten wachten en weten wat te doen in de toekomst, alleen voor de lange termijn.”

Ook voor Alex Tai, teambaas van DS Virgin Racing, is de ingeslagen weg vitaal en noodzakelijk om de toekomst van het kampioenschap veilig te stellen.

“Formule E heeft waarschijnlijk de mooiste toekomst, omdat dit de auto’s zijn die we in de toekomst gaan rijden. Dus het feit dat we de interesse van Mercedes en anderen hebben die komen, is daar een bevestiging van”, verklaarde Tai. “Het gaat al onze partners opjutten om sneller te innoveren. We genieten van de uitdaging. Het is aan de stakeholders om daar tegen te vechten. We moeten een gelijk speelveld houden, dus de principes om de Formule E uitdagend te houden en de groei behouden blijft waarborgen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS