Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Alle racefans naar de Nürburgring: de hele week een groot (autosport)feest in de Grüne Hölle

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 mei 2018 08:04 • Print artikel

Adenau - Het grootste autosportevenement in Duitsland. Zo mag je het gerust noemen, de 24 uur van de Nürburgring. Een jaarlijks terugkerende race met een enorme reputatie. Met een extreem vol deelnemersveld van 150 auto’s en 600 coureurs is de 25 kilometer lange Nordschleife dagenlang de grootste autosportcamping van Duitsland. Je moet het een keer mee gemaakt hebben.

24 uur van de Nürburgring

Een vrolijke marathon
Het begint op donderdagmorgen acht uur en eindigt op zondag half vier. Het is een mix van tot de tanden gewapende bloedserieuze fabrieksteams en anderzijds vrolijke amateurs die het hele jaar hier naar toe werken. Maar het is ook vier dagen lang een mix van hard werkende professionals en vrolijke feestvierders, per dag zo’n 200,000 in totaal. De rijders draaien werkelijk een marathon. Ze noemen het niet voor niks de 'Grüne Hölle', wat zo veel betekent als de 'Groene Hel'.

En het mooie is ook dat er zelden een wanklank is. Zo mag iedereen een uur voor de race de grid op, waar uitbundig gebruik van wordt gemaakt. En een grid van 150 auto’s is echt lang!!

Maar als vlak voor de race de officials fluiten gaat iedereen weer coöperatief de baan af om positie te kiezen voor het volgen van de race. En de race is lang... 24 uur, waarbij voor teams en toeschouwers sprake is van een dag en een nacht picknicken met kratjes bier en braderieën.

Het is eigenlijk doodsimpel en goed georganiseerd. Overal langs de 25 kilometer zijn parkeerplaatsen en campingplekken, waarbij de fijnproevers natuurlijk precies weten bij welke circuitgedeelten veel te doen is en mooie racefoto’s gemaakt kunnen worden.

lay out Nürburgring en hotspots

De geelgroene zones op deze kaart geven de kampeerplaatsen aan die bij gelegenheid van deze race zijn ingericht. En daar zijn mooie zichtposities bij, zoals de CaracciolaKarussel, de Schwalbenschwanzen de Hohe Acht.

Eigenlijk is het vier dagen dikke pret als vaders en zonen en vriendengroepen hun tentje of caravan pakken en een lekker weekend racekamperen hebben. En het is zonder files maar twee uur rijden vanaf Utrecht.

Wat valt er aan racen te beleven?
Zoals gezegd is er traditioneel sprake van vele amateurracers die zich een jaar lang voorbereiden op deze race, met Porsches, BMW’s en Audi’s. Door een team van vier man te formeren en samen de kosten te delen is het een tak van autosport die voor velen binnen handbereik ligt.

dikke GT's

Maar aan de andere kant zijn er grote zeer professionele formaties van vele fabrikanten. Veelal zijn de fabriekswagens ondergebracht bij private teams, maar met zware inzet van fabrieksauto’s, technologie en race specialisten en de coureurs in de PRO teams staan op de payroll bij de fabrikant.

Neem Audi, met de R8 LMS ( 1300kg/466 pk) met rijders als Rast, Vervisch, Frijns, Winkelhock, Mücke en Rockefeller. Ronduit een superprofessionele formatie.

Nordschleife

Of Porsche met de 911 GT3 R (1270 KG / 510 PK) met rijders als Estre, Vanthoor, Bamber, Ragginger en Tandy. Ook hier weer kwaliteit van het niveau Le Mans-winnaars.

Bij Mercedes AMG met de AMG GT 3 ( 1360 kg/ 516 pk)waar relatief veel Nederlanders als fabrieksrijders worden ingezet. Mannen als Dontje, Buurman, van der Zande worden aangevuld met Mortara, Juncadella, Engel, Christodoulou en Götz. Zo kunnen we nog even door gaan met BMW, Aston Martin, Lamborghini en Lexus.

Al met al wonderbaarlijk dat professionals van dit kaliber in dezelfde race zitten als ambitieuze amateurs. Het geeft in ieder geval een bijzonder schouwspel met veelvuldig inhalen.

een groot autosport feest

En of zo’n programma al niet spannend genoeg is rijdt er ook nog de opwindende WTCR competitie( WORLD TOURING CAR CUP ) met deelnemers als onze Tom Coronel, ex-F1-rijder Tiago Monteiro, Robert Huff, Esteban Guerierri en Gabriele Tarquini.

Het hele circus wordt in goede banen geleid door 2000 medewerkers van de organisatie. Al met al een ongelooflijk spektakel met een ongelooflijke cast aan rijders, medewerkers en media afgezanten uit de hele wereld.

Dus als je een unieke autosportervaring wilt hebben reis dan bijvoorbeeld op de startdag van de 24 uur, zaterdag aanstaande, twee uurtjes naar de Eifel en je hebt een belevenis die je nog lang zal heugen.

Renger van der Zande

Programma
• Donderdag (hemelvaart): vrije trainingen en kwalificatie van de 24 uurs en van WTCR
• Vrijdag: race Audi cup en tweede kwalificatie van 24 uurs en WTCR
• Zaterdag: race WTCR en start 24 uurs om 15.30 uur
• Zondag: finish 24 uurs om 15.30 uur.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS