Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

24h Dubai: Zeges Optium Motorsport en Graff Racingin Hankook 3x3H Dubai, podium Kox/Pronk

Uitgegeven door Peter Vader • 12 januari 2017 09:27

DUBAI – Optimum Motorsport won met Ginetta G57 (#54, Adrian Barwick/Bradley Ellis/Kyle Masson/James French) de tweede van drie races tijdens de Hankook 3x3H DUBAI. In de tweede drie-uursrace eindigden de rijders van het team voor de Kox Racing Ligier JS P3 (#48, Peter Kox/Nico Pronk), die de P3-klasse won. In de derde race, die deels in het donker plaatsvond en daarmee nog een element van de fascinatie van lange-afstandsracen omvatte, herhaalde Graff Racing met de Ligier JS P3 (#12, Eric Trouillet/Franck Matelli/Edward Lewis Brauner) zijn succes van de dag ervoor, terwijl Kox Racing voor de derde maal in drie races als tweede algemeen eindigde. De klassewinst in de CN-klasse ging in de eerste race naar de Krafft Racing Norma M20 FC (#85, François Kirmann/Daniel Kirmann/Jean-Charles Perrin), terwijl het locale team AUH Motorsports met zijn Radical SR3 RSX (#81, Konstantin Gukkaev/Tarek Elgammal) een sterk optreden gedurende het hele evenement met een luid bejubelde CN-klassezege in de laatste race bekroonde.

P1 Race2 Optium Motorsport

Overwinning voor Optimum Motorsport-Ginetta G57 in race 2

De Optimum Motorsport-Ginetta G57 (#54, Adrian Barwick/Bradley Ellis/Kyle Masson/James French) bepaalde in de beginfase van de eerste race gisteren het tempo, maar viel daarna uit. In de tweede race echter eindigde het team bovenaan. In aanwezigheid van Dr. Mohammed Bin Sulayem, vice-president van de mondiale automobielfederatie FIA en president van de Automobiel- en Touringclub van de Verenigde Arabische Emiraten (ACTUAE) reed Bradley Ellis het gesloten prototype aan het eind van de drie uur durende race over de eindstreep en behaalde daarmee de algehele overwinning en de eerste plaats in de G57-klasse. Ondanks een ‘drive-through penalty’ in een vroegtijdig stadium in de race vanwege het negeren van een rood licht aan het eind van de pitstraat kwamen Ellis en zijn teamgenoten tot een totaal van 82 ronden. Aan het eind had het Ginetta-team een voorsprong van 28,629 ronden op de Kox Racing-Ligier JS P3 (#48, Peter Kox/Nico Pronk). Net als in de race van gisteren behaalde Kox Racing daarmee de tweede plaats algemeen, maar ditmaal won het team ook de P3-klasse. De derde plaats in het algemeen klassement ging ook naar een Ginetta-team, namelijk CWS (#55, Colin White/Brandon Gdovic/Jason Coupal).

P2 Race2 Kox

In de CN-klasse ging de overwinning naar de Krafft Racing-Norma M20 FC (#85, François Kirmann/Daniel Kirmann/Jean-Charles Perrin). Het team werd uiteindelijk als vijfde algemeen geklasseerd, nadat het zelfs 20 ronden lang het veld had aangevoerd. In de race waren er drie neutralisaties met code 60. De eerste kwam na iets meer dan een uur vanwege de gestrande Avelon Formula-Wolf GB08 CN (#46, Amro Al Hamad/Nick Adcock/Ivan Bellarosa/Guglielmo Belotti). Aan het eind van het tweede uur waren er kort na elkaar twee neutralisaties, eerst omdat de Atech-DXB Ginetta G57 (#56, Julian Griffin/Oliver Smith/Rik Breukers) op het rechte stuk van start en finish in de rondte was gegaan, en later om de gestrande Century Motorsport-Ginetta (#51, Euan McKay/Daniel McKay) te kunnen bergen.

P1 Race 3 Graff

Twee uit drie voor Graff Racing

Ginetta G57’s domineerden in de eerste helft van de laatste race de gang van zaken aan kop van het veld. De auto’s van Optimum Motorsport (#54, Adrian Barwick/Bradley Ellis/Kyle Masson/James French), Simpson Motorsport (#50, Philippe Haezebrouk/Bessam Kronfli) en Graff (#57, Lawrence Tomlinson/Mike Simpson/Jordan Sanders) wisselden elkaar aan de leiding af. In de tweede helft van de race ontpopten zich de Graff Racing-Ligier JS P3 (#12, Eric Trouillet/Franck Matelli/Edward Lewis Brauner) en de Century Motorsports Ginetta (#51, Euan McKay/Daniel McKay) als de voornaamste kandidaten voor succes. Een voortvarende Peter Kox passeerde met de Kox Racing-Ligier (#48, Peter Kox/Nico Pronk) in het laatste kwartier de Century-Ginetta in de strijd om de tweede plaats. Hoewel hij vervolgens constant snellere rondetijden reed dan Matelli in de Graff-Ligier, had Kox geen tijd meer om het gat helemaal dicht te rijden en een aanval te plaatsen. Zo behaalde Graff Racing zijn tweede overwinning van het evenement, terwijl Kox Racing met een achterstand van 54,810 seconden op de winnaars de 1-2 voor Ligier completeerde. De Graff Ginetta (#57, Lawrence Tomlinson/Mike Simpson/Jordan Sanders) won als derde algemeen uiteindelijk de G57-klasse en droeg zo bij tot het succes van het Franse team.

P3 Race3 Century Motorsport

De enige code-60-neutralisatie kwam zeven minuten na de start als gevolg van een aanrijding tussen de GDL Racing Team Asia-Radical SR3 RSX (#80, Lim Keong Liam/Nigel Farmer/Bruce Lee) en de Krafft Racing-Norma M20 FC (#85, François Kirmann/Daniel Kirmann/Jean-Charles Perrin). Beide auto’s vielen uit, waarmee de omvang van het veld in de CN-klasse aanzienlijk werd verminderd. Er was nog meer pech in de CN-klasse toen de Avelon Formula-Wolf GB08 CN (#46, Amro Al Hamad/Nick Adcock/Ivan Bellarosa/Guglielmo Belotti) als leider in de klasse met een technisch probleem uitviel. Daarmee kwam de leiding in handen van het lokale team AUH Motorsports met de Radical SR3 RSX (#81, Konstantin Gukkaev/Tarek Elgammal), dat een sterk optreden tijdens het evenement met drie podiumplaatsen in evenzovele races bekroonde met een veel bejubelde klassezege. De IDEC Sport Racing-Ligier JS53 Evo2 (#17, Frédérique Da Rocha/Nicolas Da Rocha/David Abramczik/Roman Vozniak) eindigde als tweede in de klasse.

P3 Race 2 CWS

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS