Autosport BE • Autosport BE Diversen

Legend Boucles in Bastogne met modder, sneeuw en ijs: "Deze wedstrijd is uniek in zijn genre"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 februari 2018 03:07 • Print artikel

Sneeuw en ijs, modder, en vooral de stukken in de bossen gaven het unieke karakter aan deze 2018 Legend Boucles in Bastogne! Zoals aangekondigd maakte deze tweede etappe van de editie 2018, met 7 regelmatigheidstrajecten en de monsterproef van Herbeumont-Bertrix (35,31 km!), alle beloftes waar. Zozeer zelfs dat we op zondagochtend aan een hele nieuwe wedstrijd konden beginnen. Voor het debuut van de categorie ‘Challenger’ nam de slotdag de allures aan van een krachtmeting tussen de Porsche 911. Yves Deflandre en Joseph Lambert stonden aan de leiding van de wedstrijd, maar waren nooit bij machte om te consolideren. In hun rug immers naderden André Lausberg en zijn zoon Guillaume, vastbesloten om niets te laten liggen. Vanaf dan kregen we een mooie schermutseling te zien met twee teams die om beurten de beste tijden lieten optekenen terwijl het verschil tussen beiden miniem bleef.

Porsche 911 Yves Deflandre en Joseph Lambert

Door niet de minste fout te maken, slaagden Deflandre-Lambert er uiteindelijk in om hun favorietenrol waar te maken. Zij veroverden de zege na een zware strijd en waren verplicht om een hoog ritme aan te houden tot de laatste meter van de laatste RT! “Op een zeker moment dachten we te controleren, omdat we zoveel voorsprong hadden… maar we zaten niet meer in het ritme”, legt Yves Deflandre uit. “We herpakten ons en dat was maar goed ook want André bleef aandringen tot op het einde. Maar wat een wedstrijd!”

Het gemoedelijke aspect van deze nieuwe categorie ‘Challenger’, met een competitie die de allures kreeg van een “uitje onder vrienden”, sterkte André Lausberg in zijn uiteindelijke keuze. Samen met zijn zoon Guillaume weerde hij zich als een duivel in een wijwatervat, en strandde op de 2de positie, op 37,00 punten van het duo Deflandre-Lambert. De afspraak is al vastgelegd voor februari 2019 en de revanche. “Deze catégorie is voorbehouden aan de gentlemen-drivers, maar vandaag moesten we ook gentlemen-performers zijn”, becommentarieerde ‘Dédé de Beaufays’. “Er rest ons niets anders te doen dan terug te keren volgend jaar, maar dan om te winnen!”

Terwijl ze al zeker leken van de kleinste trede van het podium, kregen Johnny Delhez en Eddy Gully (Ford Escort MK2) een onaangename verrassing te verwerken. Ze kregen een breuk in de rotule van de ophanging op enkele lengtes van de finishlijn. Maar de ene Escort van de tweede generatie werd er afgelost door een andere. Jean-François ‘Kiki’ Olivier en zijn gezellin ‘Gene’ Magnette, die pas aan haar tweede rally toe was in de rechterstoel, haalden uiteindelijk het brons binnen, en ze waren daar meer dan tevreden mee!

Het scheelde echter niet veel (14 puntjes maar) of Luc Caprasse en Christophe Marquet waren op het eindpodium geklommen in ‘Challenger’. De voormalige Quattrorijder wende in een recordtijd aan het besturen van de Porsche 911 Motorsport International. Het was de Ford Escort MK2 van René Brugmans en Eric Gressens (die zonder twijfel de lach op het gezicht hadden…) die de top 5 vervolledigden, voor de Ford Escort MK2 van Philippe Dohogne en Patrick Strattopp, de Opel Ascona B van Pierre-Etienne Bernes en Romain Gresse, grootvader en kleinzoon Marin (Renault 5 GT Turbo), de BMW 325i van Gérard en Léonard en de Porsche 911 van André Glesner en Jean-Louis Mostade.

Van Dalen en Minguet: de ‘Poulidors’ halen goud!
Er waren heel wat kantelmomenten in de ‘Classic’, de categorie voorbehouden aan de zuivere Regularity rijders. Kurt Dujardyn en Filip Deplancke (Porsche 911) waren in het voordeel op zaterdag, maar vielen daarna terug door een technisch probleem. Ze maakten er evenwel een erezaak van om de wedstrijd uit te rijden.

De editie 2018 was ook de laureaten van het vorige jaar niet welgezind. Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine) dienden op te geven op zaterdagavond ten gevolge een probleem met de geometrie van hun voortrein. Ook pech voor Patrick Lambert en Patrick Lienne (BMW 2002 Ti), die aanvankelijk de plaats innamen van Dujardyn-Deplancke aan de top van het klassement. Zij maakten een kostbare fout en raapten veel strafpunten vooraleer ze zich dienden aan de kant te zetten met een kapotte uitlaat.

 Marc Van Dalen Julien Minguet Ford Escort MK2

Marc Van Dalen, de verantwoordelijke bij Kronos Events, is een gekend figuur in de competitie op circuit. Hij haalt dikwijls goede klasseringen maar wint zelden de grote wedstrijden in de Regularity. Samen met Julien Minguet liet hij zich op de Ford Escort MK2 deze keer niet kennen. Enkele dagen nadat hij de best Belg was in de Rallye Neige et Glace in Frankrijk, toonde hij zich een pak sterker met deze zege die hem nog lang zal bijblijven. “Ik moet aan Jean-Pierre Mondron denken want het was hij die me tot de regularity rally’s heeft gebracht”, verduidelijkt Marc Van Dalen bij het podium. “Ik heb er echt zin in gekregen, en met Julien, hebben we er ons echt in vastgebeten. Dit resultaat doet me plezier want deze wedstrijd is uniek in zijn genre! Ik organiseer zelf evenementen en ik kan dus inschatten hoeveel werk het is zo’n rally op poten te zetten. Bravo aan allen!”

Van Dalen en Minguet haalden hun slag thuis door elke fout te vermijden in de laatste RT’s. Maar de strijd voor de ereplaatsen was gewoon uitzonderlijk, en speelde voor slechts een paar punten. Het was uiteindelijk de imposante Volvo 142 S van Eric Gengou en Didier Gathy, met nog de originele ophangingen, die het laatste woord had. Zij haalden zilver, voor de jonge Alexandre Delhez, zoon van Johnny Delhez (het bloed kruipt waar het niet gaan kan!) en zijn copiloot Jean-François Delincé, die op het laatste nippertje aan boord kwam van de Ford Escort MK1 van de familie.

Achter dit trio, die een voortreffelijke regelmaat aanhielden, zagen we de Ford Escort MK1 van Schoonbroodt-Gehlen, die het podium misliep voor een haarbreedte, de VW Golf GTi van de beste buitenlanders, eens te meer de Fransen Magdziarek-Lhomme en de minder oude Peugeot 205 GTI van de altijd uitstekende Georges-Fagnant, de beste regionale rijders. Zoals steeds in deze regularity wedstrijden vormt de rest van het klassement het onderwerp van talrijke controles. Het zal worden bekend gemaakt op maandag via een persmededeling.

Zoals u kon vaststellen werden de gebruikelijke toppers van de Regularity soms ernstig op de proef gesteld. Het is een bewijs dat de Legend Boucles in Bastogne in iets lijkt op andere wedstrijden…

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS