Autosport BE • Autosport BE Diversen

24H 2CV Spa-Francorchamps naar een startgrid van meer dan 100 wagens?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 september 2017 08:17

Het is en blijft het hoogtepunt voor de liefhebbers van de 2CV, de 24H2CV van Spa-Francorchamps. Voor de 33ste maal al vindt deze wedstrijd plaats en dat op vrijdag 20, zaterdag 21 en zondag 22 oktober, uiteraard op het mooiste circuit van de wereld. Bij de vorige editie op de F1-omloop in de Belgische Ardennen, stonden er goed 70 bolides op de startgrid, maar dat zou ditmaal nog heel wat meer kunnen zijn.

24H 2CV Spa Francorchamps

“Drie elementen verklaren deze stijging”, vertelt Robert Van Gysegem, Voorzitter van de 2CV Racing Teams. “Er is opnieuw een toegenomen interesse voor deze proef op zich, wat zich uit in een terugkeer van oud-winnaars en deelnemers die in het verleden vaak aan de start stonden, zoals Jamar. Daarnaast is er het feit dat er nieuwe wagens worden gebouwd, vooral in de categorie ‘Classiques’. Dat heeft zo zijn effect op het aantal wagens. Last but not least is er de evolutie in de C1 Racing Cup, met heel wat Britse deelnemers, naast de vijftien wagens die in opbouw zijn in eigen land. Dus kan het zijn dat wij de kaap van de 100 wagens ronden.”

En dat zou hier of daar tot frustratie kunnen leider. “We kunnen net iets meer dan 100 wagens aanvaarden, maar als het zo doorgaat, zou het evengoed kunnen dat we onze limiet van toegelaten wagens bereiken. Dat maakt dat er vanaf een bepaald ogenblik niet meer kan ingeschreven worden. We weten hoeveel de wedstrijd voor sommige mensen telt, daarom raden wij iedereen aan om het deelnemingsformulier in te vullen.

Daarnaast is het belangrijk om de inschrijving ook financieel in orde te brengen. Wacht zeker niet tot het laatste moment, want dan riskeert u ontgoocheld te worden.”

De komst van een flink aandeel C1 Racing Cup, met prestaties te vergelijken met de 2CV uit de categorie ‘Améliorées’, loont de moeite om even bij stil te staan. “De ontwikkeling van de C1 Racing Cup gaar verder en de Britten, die dit concept twee jaar geleden lanceerden, zitten goed bij ons”, aldus Robert Van Gysegem. “Het is zeker niet de bedoeling om de filosofie van de 24 Heures 2CV te wijzigen, maar eerder om het geheel te verbeteren. Niemand kan ontkennen dat de circuits duurder worden, naast nog een aantal gerelateerde elementen. De nationale organisatoren hebben het zo moeilijker en moeilijker. Wij integreren daarom de C1 bij de 2CV, met een apart klassement. Er zijn ook twee verschillende startopstellingen. De 2CV Hybrides, Prototypes, Améliorées, Classiques en Expérimentales starten vanaf de zone ‘endurance’ in Francorchamps, terwijl de startgrid van de C1 Racing Cup in de zone F1 wordt opgesteld. Dat is niet onbelangrijk. De aanwezigheid van de C1 Racing Cup met de 2CV is ook geen eeuwig blijven feit, want de doelstellingen zijn duidelijk: zo snel mogelijk afzonderlijke wedstrijden voor de beide reeksen, tijden de meetings van de 2CV Racing Cup. Mogelijk al vanaf 2018.”

Conclusie: het wordt druk aan de voet van de Raidillon op zaterdag 21 oktober zo vlak na het startschot van de 33ste editie van de 24H2CV. Een gewaarschuwd deelnemer telt voor twee!


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS