Autosport Internationiaal Singleseaters • World Series by Renault

Xavier Maassen klaar voor racedebuut in World Series by Renault

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 30 maart 2007 17:28

Xavier Maassen stapt van de Europese Formule Renault 2.0 over naar de World Series Formule Renault 3.5, de laatste trede op de trap naar de Formule 1. Hij maakt dit seizoen deel uit van het Prema Power Team.

Xavier Maassen en zijn bolide

Xavier reed vier seizoenen in de Formule Renault 2.0. Dat leidde tot het winnen van het vice kampioenschap in het NK in 2005 en afgelopen jaar tot de derde plaats in het Noord-Europees Formule Renault 2.0 kampioenschap met twee overwinningen en zeven podiumplaatsen. Tijd voor een volgende stap voor de 26-jarige Limburger. Afgelopen winter deed hij een aantal testsessies op diverse circuits. De resultaten waren voor René en Angelo Rosin aanleiding om hem op te nemen in hun Prema Power Team.

Nadat de handtekeningen waren gezet werd er champagne gedronken

De World Series Formule Renault 3.5 geldt als de bakermat en leerschool voor de Formule 1. Voor Xavier betekent het ook een verhoging van het aantal paardenkrachten in zijn auto van 190 naar 425. Xavier: “Ik ben erg blij dat ik deze kans bij Prema Power heb gekregen. Het is een geweldig team waar ik altijd al mee heb willen samenwerken. We hebben hard gewerkt om ons doel te bereiken om voor een top team te tekenen in de World Series. Ik kijk er naar uit om met het team samen te werken. Het is een grote stap vanuit de Formule Renault 2.0 naar de World Series. Met Prema Power heb ik het vertrouwen om deze stap met succes te maken.”

PREMA POWER TEAM
Het Prema Power Team staat sinds 1983 aan de internationale top van de autosport. Het team, onder leiding van Angelo Rosin, behaalde veel successen in de Formule Renault 2.0 en Formule 3 Euro Series. Zijn zoon René runt het World Series team. Het Prema Power Team begeleidt ook jonge rijders van Toyota Motorsport.
Vorig jaar nam het team uit het Italiaanse Vicenza voor het eerst deel aan de World Series Formule Renault 3.5 en eindigde met Christian Montanari en Greg Franchi op de achtste plaats in het teamklassement. Dit jaar hoopt het team definitief de aansluiting met de top te vinden. Het Prema Power Team komt ook uit in de Formule Renault 2.0 en de Formule 3 Euroseries. Prema Power is één van de meest succesvolle teams in Europa.

René Rosin over Xavier: “We kennen en volgen hem al drie jaar. We zagen hem groeien en zien in hem een groot talent. We hebben de kans om samen verder te groeien, hij is een erg getalenteerde rijder.” Op de vraag of het Prema Power Team Xavier over pakweg twee jaar moet laten gaan naar de Formule 1-klasse antwoordt hij: “Dat zou mooi zijn. Probleem is dat er erg veel goede talenten zijn en het aantal Formule 1-plaatsen blijft beperkt.”

De World Series by Renault kent vijftien teams met elk twee auto’s. Xavier: “Het is een erg professionele klasse. Ik ben blij om in deze klasse actief te zijn. Prema Power heeft een duidelijke strategie in het team. Het team bestaat uit een ervaren rijder en een nieuwe rijder. De nieuwe rijder kan zo veel leren van zijn teamgenoot. In het team zijn de engineers belangrijk. Samen met hun bepalen we de setup. Elke rit wordt digitaal vastgelegd en vervolgens samen geanalyseerd.”

FORMULE RENAULT 3.5
De Formule Renault 3.5 betekent een flinke upgrading ten opzichte van de Formule Renault 2.0: het aantal pk’s neemt toe van 190 naar 425, de topsnelheid van 250 naar 300 kilometer per uur. Ook de banden zijn dikker en de auto beschikt over meer aërodynamica. De auto heeft zes versnellingen die met “flippers” aan het stuur worden bediend.

Xavier beschouwt het eerste jaar als een leerjaar. “Mijn teamgenoot Ben Hanley heeft al veel ervaring in de World Series. Ik wil van hem leren en een stijgende lijn laten zien. Ik hoop dit seizoen in de toptien te eindigen en me in 2008 zodanig in de kijker te rijden zodat ik eventueel kan doorstromen naar Formule 1, want dat is toch het ultieme doel.”

Xavier heeft zich goed voorbereid op zijn deelname in de nieuwe klasse: “Eind vorig jaar heb ik al belangrijke kilometers gemaakt op Paul Ricard en Valencia, daarna volgden en volgen tests op Barcelona, de Nürburgring en Magny Cours. Tijdens deze tests leg ik samen met mijn engineer een goede basis voor het seizoen en maak ik mezelf één met de auto.” Ook fysiek en mentaal is hij goed voorbereid. “De afgelopen maanden heb ik vier tot vijf dagen per week getraind bij Respiro in Heerlen, samen met mijn trainer, zowel cardio- als krachttraining. Op mentaal vlak word ik begeleid door Ron Henfling en John Vaassen van Alom. Ik durf nu al te zeggen dat ik nog nooit zo fit ben geweest, dus op dit gebied zit het wel goed!”

Xavier Maassen versus vliegtuig

2007
“Ik wil als debutant het maximale uit het seizoen 2007 halen. Dit houdt in dat de eerste paar races onderdeel van een leerproces zijn, want het is niet gemakkelijk om over te stappen van 190 naar 425 paardenkrachten. Naarmate het seizoen vordert wil ik me meer en meer gaan meten met mijn teamgenoot Ben Hanley. Ben heeft als Renault Driver Development rijder vorig jaar al World Series gereden en zal dit jaar voor de titel gaan. Het is aan mij om me zo snel mogelijk aan te passen en me aan Ben op te trekken. Wie weet kan ik het jaar wellicht eindigen met een paar podiumplaatsen! Ik besef dat teambazen van de F1 en de GP2 de World Series in het oog houden bij hun zoektocht naar nieuw talent, dat maakt een klasse als deze alleen maar professioneler.

"Nederland kent met meerdere F1 coureurs en een eigen team momenteel een goede autosportcultuur. Autosport leeft in Nederland. Daarom ben ik ook zo trots op mijn nieuwe hoofdsponsor en alle andere sponsoren die deze uitdaging mogelijk maken.”

XAVIER MAASSEN
Xavier Maassen (26) mag een laatbloeier worden genoemd in de autosport, doordat hij pas laat begon met karten. “Mijn vader heeft vroeger geracet, maar stopte daarmee toen ik werd geboren. Later begon het toch weer te kriebelen en ging hij karten. Ik volgde hem en haalde hem in toen ik 16 was.”

Hij nam vanaf 1998 deel aan het Belgisch en Europees kartkampioenschap en stapte daarna over naar de autosport in de Formule Ford. “Begin 2001 had ik niet gedacht dat mijn eerste jaar zo succesvol zou verlopen. Zeker het winnen van het Belgisch kampioenschap was een opsteker.” Xavier studeerde tegelijk ook nog internationale bedrijfskunde aan de Universiteit Maastricht, een studie die hij op 31 augustus 2006 succesvol heeft afgerond. “Ik moet toegeven dat ik geen snelle student was, de autosport vergt daarvoor te veel tijd.” In 2003 stapte Xavier over naar Formule Renault. Na vier succesvolle seizoenen stoot hij nu door naar World Series.

Xavier Maassen versus vliegtuig

Het autocoureurschap is voor Xavier Maassen niet mogelijk zonder sponsoren. “In totaal heb ik nu vijftig sponsoren. Belangrijk is dat ik nu kan rekenen op ondersteuning van Q-Park als hoofdsponsor. Q-Park en ik hebben namelijk gezamenlijke raakvlakken.”

De parkeeronderneming richt zich op lange termijnposities in grote Europese steden, bij vliegvelden, treinstations en ziekenhuizen. Met parkeeraccommodaties in eigendom, beheer, exploitatie of een mixvorm daarvan is Q-Park een top-2-speler binnen de Europese parkeerbranche. De laatste jaren zijn de belangen in Europa snel uitgebreid met sterke marktposities in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Het bedrijf telt 2.320 medewerkers en 525.000 parkeerplaatsen en is in 10 landen van Europa actief.

Q-Park, als parkeerbedrijf, heeft met de autosport een aantal raakvlakken. Het huisvesten van auto’s en de dienstverlening van Q-Park staan garant voor snelheid, schoon, veilig en gastvrijheid. De raceauto van Xavier staat hier symbool voor en refereert tevens aan deze woorden die Q-Park haar klanten biedt. Beide partijen bieden kwaliteit en snelheid als uitgangspunt dat de basis van de samenwerking vormt. De World Series, dé bakermat voor jonge coureurs die naar de hoogste klasse, de Formule 1, streven. Het waarmaken van deze topkwaliteit komt overeen met de ambitie van Q-Park.

Xavier Maassen en zijn hoofdsponsor

Q-PARK ALS HOOFDSPONSOR
Q-Park genereert tijdens de races van de World Series en PR-events volledige exposure in zowel Nederland als Europa. Hierbij wordt de gedrukte evenals de digitale media ingezet om de branding van Q-Park nog meer gestalte te geven, zowel binnen als buiten de parkeeraccommodaties. De naamsbekendheid van Q-Park wordt hierdoor extra versterkt. Q-Park is dan ook duidelijk aanwezig tijdens de races en andere events van Xavier Maassen. Tevens is relatiemarketing een onderdeel van dit sponsorprogramma.

De sponsoring van Xavier Maassen is volledig geïntegreerd in alle Q-Park activiteiten. Een communicatiecampagne omtrent alle activiteiten, die als een rode draad door de interne communicatie loopt, faciliteert een prijsvraag die plaatsvindt in alle Europese parkeeraccommodaties van Q-Park, waarbij klanten kans maken om een van de races bij te wonen. Daarbij organiseert Q-Park vanaf begin april dit jaar een Award Programma, dat geheel in het teken staat van schoon en veilig. Deze interne competitie, in nationaal en Europees teamverband, vormt ook een onderdeel van de communicatiecampagne.

De handtekening, van beide partijen, zorgt voor een extra bekrachtiging van het streven naar kwaliteit, zowel voor Q-Park, als voor Xavier Maassen. Met één gezamenlijk doel, namelijk de beste zijn.

Xavier Maassen in actie

UITSTRALING
Bij een wereldspeler in de autoracebranche hoort een werelduitstraling. Reclamebureau Advance Communications uit Geleen zorgt daarvoor. Rob Simons is er ontwerper. “Ik ben zelf autoliefhebber en kwam in contact met Mirthe Pisters, die Xavier commercieel ondersteunt. Vooralsnog werd alles in eigen huis geregeld. Met de stap naar de World Series kwam het besef dat er meer uit handen moest worden gegeven aan professionele organisaties. We hebben dan ook gezorgd voor een nieuwe professionele uitstraling en een upgrade van Xavier.”

Advance Communications ontwikkelde een nieuw logo en een nieuwe huisstijl en gaf de website een nieuw uiterlijk. Rob Simons is qua ontwerp verantwoordelijk voor deze items.

Over de nieuwe huisstijl van Xavier Maassen zegt Rob: “Het is een herkenbare, unieke naam. We hebben deze neergezet in een speciaal ontworpen lettertype. Het icoontje is gebaseerd op de letter “X”, waarin spanning is gebracht. Dat icoontje moet ook los van de naam voldoende zeggingskracht uitstralen. Rood is natuurlijk een knallende kleur, zeker in combinatie met zwart. Twee afgeronde hoeken geven snelheid aan het logo en de twee verschillende kleuren rood maken het logo nog levendiger en minder statisch.”

Xavier Maassen is er klaar voor

Naast alle ontwerpen zal Advance Communications verder nog zorgdragen voor de communicatiestrategie en -inzet van Xavier, dit zal dan ook op korte termijn merkbaar zijn in de diverse uitingen van Xavier Maassen.

Zie voor meer Xavier Maassen op www.xaviermaassen.nl.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS