Algemeen • Interview

Nu online exclusief INTERVIEW JOS VERSTAPPEN!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 september 2005 12:05

De “comeback kid”, zo werd Jos Verstapen jaren geleden gekscherend genoemd, omdat zijn manager Huub Rothengatter er telkens weer in slaagde een F1 stoeltje voor Jos te bemachtigen. In 2005 deed Nederlands succesvolste Formule1 coureur aller tijden, zijn naam opnieuw eer aan. Jos Verstappen en manager Huub Rothengatter zijn weer in beeld en ditmaal in de nieuwe A1 Grand Prix Series van initiator Sheikh Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum. Aan de vooravond van de eerste A1 Grand Prix in Engeland had Bas Kaligis namens RaceXpress.nl een exclusief en openhartig interview met Jos Verstappen over Formule1, Karting, zijn zoon Max, zijn grote schare fans en natuurlijk de A1 GP, waar Jos the Boss verdedigt aankomend weekend “oranjes eer” tijdens de debuterende A1 GP in Engeland verdedigd.

Jos enthousiast over A1 GP


Good to back on track?
"Zeker, ik ben heel blij na 2 jaar niet in wedstrijdverband geracet te hebben, nu weer te kunnen racen! Helemaal in de A1 Grand Prix Series! Het ziet er veelbelovend uit!"

A1 GP


Jan Lammers


Hoe is dit A1 GP verhaal voor jou tot stand gekomen?
"Huub Rothengatter en ik bekeken de mogelijkheden betreffende Champcar, DTM en toen viel ons oog op A1 GP. Huub Rothengatter nam contact op met A1 GP NED team eigenaar Jan Lammers en daarna werd iedereen steeds enthousiaster!"

De opzet van A1 GP lijkt uitstekend in elkaar te zitten. Wat verwacht je van de klasse?
"Zeer veel! Ik denk ten eerste dat de A1 GP organisatie een goed doordachte serie heeft opgezet. Het marketing plan zit goed in elkaar en de races vinden plaats in de winter. Een slimme planning. Alle grote sport evenementen in de wereld vinden ’s zomer plaats. In de winter gebeurt er niet veel en daardoor wordt er meer media aandacht gegenereerd. Het racen voor een landen klassement, gelijkwaardige auto’s. Tja, ik verwacht een waanzinnig goede start van de A1 GP!"

Initiator Sheikh Maktoum Hasher Maktoum al Maktoum


Jos Verstappen in actie


De eerste test, maar vooral de 2e test in Frankrijk was zeer hoopvol. Vertel eens wat meer over de tests?
"We zijn stap voor stap te werk gegaan. Met de vering, de wielstand, de banden etc. Ook het aantrekken van een engineer heeft ons team enorme stap in de juiste richting gezet. De samenwerking is heel goed! De auto is tijdens de tests een flink stuk verbeterd.
Ik moet je zeggen het voelt allemaal erg goed aan en we weten dat we competitief zijn!"

Aanvankelijk hadden jullie wat achterstand met betrekking tot de kennis omtrent de A1 GP bolide. Leg eens uit?
"Het team van Jan Lammers is gespecialiseerd in Le Mans, terwijl een aantal andere teams veel ervaring in de Formule 3000 heeft. Zij hadden wat voorsprong in know-how. De A1 GP bolide heeft veel weg van een F3000, zoals de wielophanging, die is afgeleid van F3000. Maar we hebben inmiddels veel achterstand goed gemaakt!"

A1 GP met sheikh


Bleekemolen, Lammers en Verstappen


Jullie hebben ook een engineer bij het team betrokken. Waar ken je hem van?
"Graham Taylor! Ik ken hem uit mijn Arrows F1 periode. Hij werkte voor Pedro de la Rosa. Indertijd mijn teamgenoot. Daar was Taylor al goed en zeer actief!"

Het team van Jan Lammers doet er alles aan? Hoe gaat de samenwerking?
"Waanzinnig goed! Het team heeft goede monteurs en samenwerking verloopt prettig. Iedereen is heel gedreven en met Jeroen Bleekemolen als reserve rijder hebben we een sterke coureur.Ik kan het goed vinden met Jeroen!"

A1 GP


Jos snel in tests


De A1 GP auto is volgens mij wel op het lijf geschreven voor jouw of niet?
"In principe zijn alle auto op mijn lijf geschreven...
Ja en deze auto bevalt mij in positieve zin. Gelijkwaardige auto’s maken de races aantrekkelijk. Het is een competitief veld en de eerste 10 rijders zitten binnen een seconde! Het komt aan op het team en de rijder. Er zitten geen elektronische hulpmiddelen op en je kunt lekker gooien en smijten met de auto..."

Een leuke afwisselende kalender met races “all over the world”. Zijn er banen die je al kent?
"Ik heb voor je gekeken, Bas, maar ik ken er maar 2! Het maakt mij niet uit. Ik vind het leuk om op nieuwe circuits te rijden. Dat is een uitdaging!"

Jos in DTM taxi


A1 GP demo in Lausitz werd op zaterdag omgezet in een prettig TAXI ritje?
"Zoals ik al eerder aangaf was het idee achter de demo ten eerste als promotie van de A1 GP. Ten 2e om toch een idee van de baan te krijgen! En ten derde, we reden demo in het programma van de DTM. Dat dit uiteindelijk een andere wending kreeg was helemaal verassend! De A1 GP demo op zaterdag verviel en ik vroeg of er geen mogelijkheid was om de baan te verkennen door met iemand mee te rijden. Ik kon mee in de zogenaamde “TAXI”, niet wetende dat het een DTM auto betrof. Het verhaal ging nog verder toen de teamchef van Opel mij vertelde dat ik langs moest komen om het “sitje” en de pedalen van deze “Taxi” af te stellen. Bij aankomst realiseerde ik dat het om een 2004 DTM Opel ging. Vervolgens heb ik aardig kennis gemaakt met een DTM auto. En zeer positief...ik was in sommige langzame bochten sneller dan enkele huidige DTM rijders en mijn rempunten lagen soms ook later. Er werd in ieder geval over mijn "Taxi-rit gesproken in de pits"!

Jos in DTM


Formule 1?
"Ja, natuurlijk volg ik F1!
Ik heb tenslotte toch 9 jaar in de F1 gezeten. Ik heb een leuke tijd gehad, maar niet altijd evenveel geluk gekent. Twee keer in een team gezeten dat gedurende het seizoen verkocht werd. En ik heb absoluut geen zin meer om in een team te racen dat achteraan meedoet."

Wat veel mensen vergeten is dat je in het 1e jaar direct op het podium stond? Toch wel een formidabele prestatie?
"Ik kreeg bij Benetton de kans toen JJ Lehto zich blesseerde. Die heb ik direct aan gegrepen om naast Michael Schumacher als 2e rijder te startten. Ik stond als rookie in mijn debuutjaar twee maal op het podium. Dat kunnen er niet veel zeggen. Overigens was de auto van Schumacher toch anders".

Daarna volgde het web van de Formule 1. Met iets meer geluk hadden zaken heel anders kunnen uitpakken. Je hebt ook wel pech gehad, zoals met Sauber, Honda, Jordan etc.
"Het contract met Sauber was getekend, maar de motoren leverancier meldde Sauber dat ze een Italiaan in dienst moesten nemen. Dan natuurlijk Tyrrel en vervolgens de ellende bij Walkingshow. Ook dat is Formule 1. Om in F1 te scoren moet alles meezitten. Werkelijk alles!"

Het Honda verhaal was natuurlijk eeuwig zonde! Jullie waren super snel!
"We waren absoluut super snel. Veel fabrieken keken verbaasd! Bij de 2e test was de FIA erbij, maar alles klopte aan de auto. Het was een succesvol verhaal. Helaas met het overlijden van de initiatief nemer en de drijvende kracht achter het Honda project, Dr. Harvey Postlethwaite, verloor men bij Honda ook de interesse. Honda had door moeten zetten, maar wilde slechts als motorleverancier terugkeren in de F1".

En met al die technische snufjes, zoals “traction controle”, is het ook makkelijker geworden voor jonge rijders om in te stappen in een F1 of niet?
"Vind ik wel. Het is nu eenvoudiger om met de PK's om te gaan. Je komt de bocht uit. Je geeft gas en de computer regelt de wielspin. Jammer voor de sport. Ik snap dat de fabrieken bepaalde ontwikkelingen zoeken om sneller te zijn. Maar het heeft de sport er niet mooier op gemaakt! Wat is belangrijker Formule 1 of de autofabrikant?"

Je hebt nog steeds een grote schare fans. Wil je nog iets tegen hun zeggen?
"Ja ik sta er versteld van. Geweldig! Hoeveel mensen, die in je geloven. Heel erg leuk! Ik zal dan ook alles geven voor de vele fans, die mij trouw zijn gebleven"!

Jos traint nog vaak in de kart


Uiteindelijk heb jij wel voor die autosport “boost” gezorgd. Door jouw F1 avontuur gingen vele kids karten en daar is nu een sterke generatie racers uit voort gekomen zoals: Giedo van der Garde, Bas Lammers, Carlo van Dam, en vele anderen.
"Dat klopt! Toen ik in de Formule1 belandde leefde dat in Nederland en dat heeft de kart- en autosport geholpen! Het zou nog een keer moeten gebeuren en ik ben me er bewust van dat ik er met deze nieuwe serie weer aan kan bijdragen. Nederland heeft trouwens altijd sterke karters voort gebracht! Gaaf was natuurlijk de WK Super A titel van Giedo van der Garde, waar het CRG Holland Team van Michel Vacirca, zijn monteur Rene en ik een bijdrage in hadden".

Fonny Schmitz. Een enorm talent, dat door jullie werd begeleid. Hoor je daar nog wel eens iets van?
"Ja, we hebben wel eens contact. Het is jammer. Hij kreeg andere interesses! We hebben er veel energie in gestoken. Hij had ver kunnen komen..."

Je bent overigens op 8 jarige leeftijd begonnen met karting. Hoe kwam je ermee in aanraking?
"Er was een wedstrijd in het dorp. We zijn gaan kijken. Ik was verkocht en wilde dat ook. Ik kreeg kort daarop een kart van mijn vader. Dat was het begin van...."

Wanneer was je eerste race?
"Mijn 1e wedstrijd reed ik toen ik 10 was. Op een straten circuit! Mijn debuut eindigde, na een koprol in het ziekenhuis. Ik had enorm veel pijn aan mijn stuitje! Na 2 dagen zat ik weer in de kart…. op een spons...hahaha!"

Je hebt ook nog Internationale kartsuccessen behaald. Welke?
"Ik ben 2x Europees Kampioen geweest. In de klasse ICA en Formule A. Daarnaast vele belangrijke races gewonnen zoals de GP van Japan, Nederlands en Belgisch Kampioen Karting. Ik reed op jeugdige leeftijd al veel buitenlandse races. Enorm goed voor het “rijpingsproces” en de ontwikkeling als coureur. Overigens kart ik nog steeds vaak, als onderdeel van mijn voorbereidingen op de autosport. Naast alle andere conditie en fitness trainingen, houdt karting mij in “shape” en scherp".

Verstappen voor Schumacher


En wat was de mooiste kart zege?

"Het 1e EK kampioenschap was apart. Bij de laatste EK race had ik aan een 2e positie voldoende om de titel te pakken, maar ik wilde winnen. Ik pakte Martijn Koene drie bochten voor het einde. Martijn was ook een super rijder. Het was nogal close en we gingen zij aan zij door de bocht. Martijn kreeg een lekke band en ik een kapotte velg, maar ik won toch! Dat is tevens typerend voor mijn racen. Ik wil winnen!"

Indertijd kartte je vrouw Sophie ook. Ze was aardig “rapido”?
"Ja, zij was snel en werd steeds sneller. Sophie is twee keer Belgisch kampioen geweest en heeft bijvoorbeeld ook de Tropheo Margutti gewonnen. Je weet zelf hoe belangrijk en sterk die races zijn".

Je hebt trouwens aan Sophie de beste vrouw. Zij snapt als geen ander de racesport. Hoe belangrijk is dat voor je?
"Dat is zeker heel belangrijk! Zij begrijpt wat ik er voor moet doen en voor moet laten".

Jos in 125cc geschakelde kart


Jos en Richard Pex testen kart



Karting geld nog steeds als de kraamkamer van de autosport? Waarom is Karting zo belangrijk?


"Op jonge leeftijd leer je spelenderwijs racen en alle daarbij belangrijke aspecten, die bijdragen aan het worden van een goede coureur. Karting betekent veel racen en dat is essentieel voordat je autosport carričre begint!"


Je ziet ook dat veel rijders te vroeg de stap naar de autosport maken. Je hebt zelf tot je 18e gekart en maakte toen de overstap naar de autosport? Wat vind je zelf van deze tendens?


"Ik heb de stap naar de autosport gemaakt toen ik er aan toe was. Op mijn 18e en dat was niet te vroeg. Veel rijders gaan te snel naar de formule racerij. Ik zelf zou dat nooit doen met een talent! In karting leer je veel meer, omdat je veel meer rijdt. Als je goed bent, breek je toch door. En daarbij.... Hoe langer je autorace carričre duurt, des te meer het kost!"

Jos en Max Verstappen


Je zoon Max kart ook en hij gaat ongelofelijk goed. De kenners zien nu al dat hij meer dan “aardig” kan karten. Het is zijn 1e jaar in de Mini’s. Hoe gaat het?
"Waanzinnig!! Maar ik vindt het belangrijker dat hij plezier heeft. Hij is enorm gedreven. Als ik naar hem kijk, zie ik mijzelf. Natuurlijk scheelt het dat ik enige know-how heb. Hij heeft vanaf 1e moment goede instructies gehad. Hij leert nu spelenderwijs om gaan met een kart. Hij heeft in ieder geval inzicht en gevoel!"

Max Verstappen


Max Verstappen aan de leiding


In welke opzichten lijkt hij met racen op Sophie en welke op jouw?
"Qua rijden, de nette mooie strakke lijnen heeft hij van Sophie. Wat betreft inzicht en gedrevenheid lijkt hij meer op mij en de manier van inhalen is precies mijn manier van inhalen. Grappig!"

En je dochter komt die ook nog de circuits “onveilig” maken? Zij kart toch ook al?
"Met vlagen rijdt ze in een kart. Het hoeft van mij niet persé. We zien wel. Ik vind het wel belangrijk dat mijn kinderen aan sport doen en dat mag dan ook bijvoorbeeld tennissen zijn, als zij dat leuk vinden".

En how about de site “RaceXpress.nl”?
"Ik bezoek RaceXpress zelf ook heel vaak! Een super site!"

Thanks Jos en tot afsluiting. “Oranje feestje” in Engeland bij de 1e A1 GP race?
"We hopen van wel! Ik heb nog nooit in Brand Hatch gereden. Het gaan echt super spannende races worden. We zullen zeker competitief zijn. Het is een sterk competitief startveld en het zal heel ‘exiting’ worden door de vele inhaal acties. Gegarandeert veel close racing. We gaan ervoor! Er zullen veel Nederlandse fans aanwezig zijn en het is compleet uitverkocht! Top!"

Oranje boventoon?


foto's: Bas Kaligis/DTM/A1GP

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS