Autosport NL • BMW M2 Cup

Gianni van de Craats en Sen Roodenburg winnen BMW M2 CS Cup-kampioenschap: "Bizar dat we kampioen zijn!"

Uitgegeven door Frank Korsel • 2 november 2023 21:11

ASSEN – “Kampioen!”, klonk het over de boordradio toen Sen Roodenburg (19) de BMW met startnummer #53 over de eindstreep reed tijdens de laatste ronde van het BMW M2 CS Cup-seizoen in Assen. Teamgenoot Gianni van de Craats (18) hing over de pitmuur om Sen aan te moedigen. Tijdens de Supercar Madness lieten de coureurs van Bas Koeten Racing een ongekende prestatie zien door tegen alle verwachtingen het kampioenschap te winnen. De coureurs eindigden de races van het weekend op de vierde, derde en vijfde plek.

Gianni van de Craats en Sen Roodenburg

Met een champagnedouche werd het kampioenschap gevierd en wie had dat een half jaar geleden gedacht? Sen en Gianni in ieder geval niet: “Ons doel was om in de top drie te eindigen”, begint Sen lachend. “In het eerste weekend werden we al tweede en derde, toen verschoof ons doel al een beetje en naarmate het seizoen vorderde gingen we ons wel steeds meer richten op het kampioenschap”, gaat Gianni verder. “Ik vind het echt nog steeds bizar dat we kampioen zijn”, brengt Sen snel in.

Voor het weekend waren Sen en Gianni de dark horses voor het kampioenschap. Senna van Soelen stond er beter voor en ook Jop en Dante Rappange en Dirk Warmerdam maakten nog kans op het kampioenschap. Maar last van spanning? Absoluut niet! “Ik had geen last van spanning. Bij de laatste race konden we kampioen worden, maar ik was er niet obsessief mee bezig. Het zou gaan zoals het zou gaan en we gaan zo hard als dat we kunnen”, analyseert Sen. Gianni: “Ik heb niet veel over het kampioenschap nagedacht. Het lag buiten onze handen en moesten de races gewoon zo hoog mogelijk eindigen. Senna eindigde in de kwalificatie en beide races voor ons, dus we wisten dat er iets moest gebeuren in de laatste race om toch nog kampioen te worden. Het kon nog alle kanten op.”

Het duo testte donderdag nog een dagje extra op het Drentse circuit om de baan op-en-top te leren kennen, dat gaf hen nog meer vertrouwen voor het belangrijke finaleweekend. Gianni reed het eerste deel van de kwalificatie en reed naar de tweede positie. Alhoewel hij als een echte autocoureur overal verbetering zag, kon hij toch positief terugkijken op zijn ronde. “Ik reed het tweede deel van de kwalificatie. Het regende en dat was de eerste keer dat ik met deze auto in de regen reed. Ik vond het eigenlijk wel leuk”, vertelt Sen lachend. “Ik maakte even een klein uitstapje naar het gras, maar vanaf toen reed ik ineens een halve seconde sneller. Ik weet niet hoe het kwam, misschien mijn banden even kunnen koelen in het natte gras”, zegt Sen grappend.

Gianni van de Craats en Sen Roodenburg

Gianni startte de eerste race en kwam wat moeilijk door de openingsfase heen. Hij startte vanaf de tweede stek, maar verloor zijn positie en moest vanaf P3 zijn opmars voortzetten. Slechts twee coureurs maakten de gok om de race op slicks te rijden. De andere coureurs namen het zekere voor het onzekere en besloten om het vochtige asfalt op de regenbanden te trotseren. Na enkele ronden zaten de twee coureurs op de slicks al in de nek te hijgen van Gianni: “De slicks bleken uiteindelijk de snelste keuze, maar we konden het risico nemen. Het tempo was alsnog goed en eindigden we nog als vierde.” Sen nam de tweede voor zijn rekening. Na de eerste bocht lag hij vijfde, nadat hij de lichten als tweede zag doven. De negentienjarige coureur liet zich niet kennen en vocht zich binnen een half uur terug naar de derde positie.

Zondag was het alles of niets voor het talentvolle duo van Bas Koeten Racing. Met vijf punten achterstand op Van Soelen vingen de coureurs de laatste race van het seizoen aan. “We waren allebei nog steeds niet heel gespannen, wij hadden niets te verliezen”, begint Van de Craats over de laatste race. “Het ging allemaal zo snel ineens. Senna viel uit en wij vielen terug naar de zesde plaats. Op dat moment zou de auto van Rappange weer kampioen zijn en bij de rijderswissel snapte ik er ook niets meer van. Ik heb gewoon gas gegeven, maar ik had geen idee of we nu kampioen zouden worden.”

Na een lange, hectische race kwam het duo als vijfde over de eindstreep. “Ik was natuurlijk gewoon heel blij dat we kampioen waren”, vertelt Gianni nuchter. “Het is niet een heel makkelijk seizoen geweest, gezien dat we maar één race hebben gewonnen, maar vooral gewoon blij.” Sen was iets uitbundiger: “Ik was zo ontzettend blij, het is ongelooflijk hoe we dit gedaan hebben.”

Gianni van de Craats en Sen Roodenburg

“Ons sterke punt is dat we alle races dit seizoen zijn geëindigd. Al werden we vijfde of zevende, we hebben toch belangrijke punten binnen gesprokkeld. Dat bleek aan het einde van het seizoen gewoon het belangrijkste”, aldus Gianni over de route naar het kampioenschap. “We hebben dit seizoen maar één race gewonnen, dus consistentie was het allerbelangrijkste dit jaar”, haakt Sen in op het betoog van zijn teamgenoot.

De zus van Gianni, Cecilia, had armbandjes voor het duo gemaakt om het kampioenschap te vieren: “Ja, dat was echt ontzettend lief. ‘BMW #53 Kampioen’, dat is toch geweldig”, zegt Sen met een brede glimlach op zijn gezicht.

“Vorig jaar november zijn we bij elkaar gaan zitten om te praten over het delen van een auto en een klein jaar laten zitten we hier met een kampioenschap op zak, dat is bizar”, zegt Sen over de samenwerking. Ook Gianni is erg te spreken over zijn teammaat: “Het is een goede samenwerking geweest. We kenden elkaar wel al een beetje, maar zo’n auto met elkaar delen en zo dicht met elkaar samenwerken is toch wel bijzonder.”

De kersverse kampioenen Sen en Gianni bedanken hun ouders, familie, vrienden, Bas Koeten Racing en hun sponsoren Polskamp, Quintes Verzekeren en risicobeheer, Geijsel Hypotheken, RoFiNa, Era Richmen en Greenway Partners.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS